söndag 14 juni 2009

Aubergine- och köttfärslåda (4 pers)

Idag gjorde jag en smarrig rätt som jag tänkte dela med mig av. Tog dock ingen bild men den ser lika god ut som den låter/är, jag lovar ;)

400 g köttfärs
1 gul lök
1 köttbuljongstärning
1 aubergine
4 stora potatisar
olivolja
salt och peppar
2 dl ajvar
1 dl vatten
2 tomater i tunna skivor
1 mozzarella
2 kvistar basilika

Tvätta och skär aubergine och potatis i cm-tjocka skivor på längden (stavar). Jag skalade potatisen men det är en smaksak. Lägg över i en ugnsfast form eller på en plåt. Ringla lite olja över, salta och peppra. Ställ in i ugnen på 200 grader och rosta i ca 30 min. Fräs löken och färsen. Tillsätt buljongen och låt den koka in. Klicka i ajvar, slå på vatten och låt det småputtra i 10 min. Varva sen potatisen, aubergine och köttfärsen i en form. Toppa med tomatskivor, mozzarella och basilika.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer: