fredag 4 mars 2011

Dagens middagstips!

Italiensk kassler



Den här goda och enkla kasslerrätten lagade jag ikväll! Kassler kan lätt bli tråkigt tycker jag, så vi äter inte det så ofta. Men jag kan verkligen rekommendera den här rätten!

Antal portioner: 4

Detta behöver du:

- 700 gr kassler i tunna skivor
- 3 st tomater i småbitar
- 1 kruka basilika eller oregano
- 1 dl grädde
- 3 st vitlöksklyftor
- 1 dl creme fraiche
- 2 msk tomatpuré (eller 1 dl chilisås)
- 150 g mozzarella i bitar
- Salt och peppar efter smak

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Ta fram din finaste ugnsform och skiva kasslern i lagom tjocka skivor.
3. Blanda tomatbitarna, tomatpuren, vitlöken och de hackade örterna och blanda med creme fraiche och grädden.
4. Häll smeten över kasslern i formen och strö över mozzarellan.
5. In i ugnen och låt hela härligheten få lite färg på nosen i ca 15-20 min.
6. Servera med pasta eller ris och en god sallad.


Det här är orginalreceptet men jag glömde faktiskt tomatpuren..men det funkade ändå! :) Jag hade en ganska stor vitlök i, det räckte tyckte jag. Beror lite på hur stark vitlökssmak man vill ha. Jag använde färsk basilika, gillar det bättre än oregano! Hade färsk tagliatelle och en sallad till. Blev riktigt gott!

Smaklig spis!


Ha en fortsatt trevlig fredagskväll!

Inga kommentarer: